Pages

Tuesday, December 27, 2011

Lagenda kriket Pakistan sampai mesej antirasuah



Imran Khan melambai tangan ke arah penyokongnya semasa mengadakan perjumpaan umum di Karachi, kelmarin. - AFP


KARACHI 26 Dis. - Lagenda kriket Pakistan yang menceburi politik, Imran Khan, semalam menyampaikan satu mesej antirasuah di sebuah perhimpunan yang dihadiri lebih 100,000 penyokongnya di Pakistan, sekali gus meningkatkan imejnya sebagai pemimpin politik yang semakin disegani.

Semua jalan di bandar pelabuhan Karachi berhampiran lokasi beliau berucap, sesak selama lebih 10 jam dan beribu-ribu penyokongnya mengibarkan bendera parti apabila bekas kapten kriket Pakistan itu tiba.

"Saya berjanji kepada anda semua bahawa saya akan mewujudkan Pakistan baru yang lebih dihormati. Marilah kita bersama-sama bagi mencapai hasrat ini.

"Saya merupakan seorang pemain kriket yang jujur dan tidak pernah menyogok pengadil. Saya berjanji tidak akan berbuat begitu juga sepanjang karier politik saya," katanya.

Dalam ucapannya, Imran turut mengenepikan spekulasi menyatakan kemunculan beliau dalam bidang politik mendapat sokongan.

"Sebaik-baik kami berkuasa, kami akan hapuskan rasuah dalam masa 90 hari. Parti saya tidak boleh berkrompomi dengan rasuah dan individu yang terlibat dengan gejala itu," katanya.

Imran turut menamakan kempen politiknya sebagai 'satu tsunami baik' yang akan menghapuskan ketidakadilan dan rasuah.

Lagenda kriket berusia 59 itu yang membantu pasukannya memenangi Piala Dunia pada 1992, menceburi politik selepas menubuhkan Parti Pergerakan untuk Keadilan pada 1996. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: